Ga terug

Cultuurmenu Altena

Vanaf schooljaar 2017/2018 biedt De Bibliotheek CultuurPuntAltena het Cultuurmenu aan. Een jaarlijks nieuw cultuurprogramma beschikbaar voor alle basisscholen uit gemeenten Aalburg, Woudrichem en Werkendam.

Cultuurmenu Altena bestaat jaarlijks uit vier projecten, voor iedere combinatie klas één. De projecten zijn afwisselend en in samenwerking met zowel lokale als landelijke kunstprofessionals. Ieder jaar staat een andere kunst-/cultuurdiscipline centraal. Wanneer de school 8 jaar mee doet maken de leerlingen kennis met 8 verschillende kunst- en cultuurdisciplines. Vanuit de expertise van Bibliotheek Cultuurpunt Altena ontwikkelen en coördineren wij de projecten. Door gezamenlijk/ groot in te kopen is het mogelijk om bijvoorbeeld een voorstelling of concert te bezoeken.

Door middel van een werkoverleg dat twee keer per jaar plaats vindt informeren we de scholen over de projecten en evalueren we voorgaande projecten. Om te zorgen dat de projecten aansluiten bij de wensen van de scholen is er ook een klankbordgroep.

Wat verachten wij van de deelnemende scholen?

  • Als school ga je een contract van twee jaar aan.
  • Deelname kost €7,50 per leerling
  • Deelname aan de werkgroep overleggen

De discipline voor schooljaar 2017-2018 is Design. De volgende projecten worden in schooljaar 2017/2018 aan de scholen aangeboden:


Ontwerp je eigen sierraad - Chantal Smits - groep 1/2

Klik hier voor de introductiefilm van dit project.

Kijk eens om je heen. Welke vormen zie je allemaal? Teken met je ogen dicht. Welke vormen teken je allemaal. Welke vormen vind jij mooi? Wat gebeurt er als je ze herhaalt of combineert? Ontwerp vanuit je zelf ontdekte vormen een eigen sieraad met verschillende materialen.

In het project Design/Ontwerp je eigen sieraad staat het zelf ontdekken, onderzoeken en creëren van de leerling centraal. Door middel van verschillende opdrachten maken ze kennis met diverse manieren van het ontwerpen en maken van een sieraad. Na een ontdekkingstocht met de eigen docent komt Chantal Smits een les verzorgen. Chantal is goud- en zilversmid en ontwerpt en maakt haar eigen sieraden in haar atelier in Woudrichem. Vanuit de ontdekkingen die de leerlingen in eerdere lessen hebben gedaan gaan ze in deze les een sieraad maken van klei.

 

Verbeeld je ideale schooltas - Ianus Keller (Ontwerper) en Sanne van Iersel (Beeldend docent) - Groep 3/4 

Het belangrijkste voor een goed ontwerp van een product is het stellen van de juiste vraag. Om deze vraag te kunnen stellen, is het goed om te weten voor wie, waarom, wanneer en hoe een product gebruikt gaat worden. In dit project zullen de leerlingen rondom hun eigen schooltas/rugzak op zoek gaan naar het stellen van de juiste vraag. Niet in woorden maar door een dag uit het leven van de schooltas in kaart te brengen om vervolgens een ideale schooltas te ontwerpen door middel van collages en een presentatie. De resultaten zullen gebruikt worden als input voor studenten Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.

 

 

Glas - Nationaal Glasmuseum - Groep 5/6

Tijdens dit project maken leerlingen kennis met de veelzijdigheid van het materiaal glas. Van dichtbij maken zij mee hoe op ambachtelijke wijze van een hete vloeibare substantie prachtige glazen objecten worden gemaakt. Dit krijgen zij te zien wanneer zij een bezoek brengen aan de Glasblazerij, wat onderdeel is van dit programma. Het bezoek aan de Glasblazerij maar ook het Nationaal Glasmuseum zelf wordt in de klas voorbereid door de docent. Daarvoor krijgt de docent een goed uitgeruste leskist tot de beschikking. Glazen kunstwerken en ontwerpen zijn het vertrekpunt van de lessen en uw leerlingen leren middels beeldende opdrachten, kijkoefeningen, filmpjes en spellen meer over het levendige materiaal glas.

 

Vormenjacht - Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch - Groep 7/8 

Wat is design en hoe werkt het eigenlijk? Als ontwerper ben je altijd op zoek naar de juiste vorm.  Of het nu een vaas, stoel of sieraad is. Maar hoe vind je een vorm? Ontwerpers Marc Monzo en Ettore Sottsass maken veel gebruik van geometrie. Een handig uitgangspunt voor een vormenspel. De mogelijkheden blijken onuitputtelijk. 

Ontwerpers spelen met vorm, kleur en  materiaal om de gebruiker iets te laten ervaren. Soms is iets heel handig in gebruik soms juist expres niet. Soms is de functie dat het gewoon mooi is. Design kan dus van alles zijn maar belangrijk is wel dat het gebruikt kan worden. 

De designles focust op een paar basisaspecten van het ontwerpproces. De leerlingen kruipen afwisselend  in de huid van ontwerper en gebruiker. Aan de hand van denk-, kijk en doe- oefeningen bij de tentoongestelde werken in het Stedelijk Museum ‘s Hertogenbosch maken de leerlingen kennis met ontwerpmethodes en de betekenis van vorm van objecten.